tirsdag den 18. maj 2010

Dumme dyr

Planterne fra vinduet blev sat ud til hærdning i går aftes. De blev dækket med fiberdug hvor under de havde en lun og god nat.
Dagen i dag har også været lun med skiftevis sol og let skyet, altså en rigtig perfekt 1. dag for nye små planter der skal lære at vokse i det barske danske sommervejr.
Hen på eftermiddagen i dag, kort før at solen ville trække om bag de store popler, blev planterne befriet for fiberdugen, så de lige kunne få lidt at dagens sidste direkte sol, og de stod strunke og flotte og tog imod.

Efter en time skulle de så dækkes til igen.
I den time, uden opsyn eller overvågning var dyr, dumme dyr, gået amok i plantekasserne. Mange tomater var simpelthen klippet, lige over jorden, de var blevet fældet!!!!
Jeg kikkede febrilsk efter synderen, en snegl? en bille? eller hvad?

Det stoppede ikke der.
Bønnerne, der spirede lystigt var totalt molesterede, de var knækkede, rykket op, hakket i stykker.
Da kunne jeg se det. Det var fugle, fuglene havde simpelthen ødelagt mine planter som jeg havde gået og passet og plejet og drømt om.
Planterne som jeg i tankerne allerede høstede store solmodne tomater fra, tomater som jeg, i tankerne, havde lavet salat af, kogt tomatmarmelade af, bønner der sprøde og saftige en lun sommeraften, skulle spises på terrassen.

Øv.

Ja, ja, der er da planter tilbage, jeg havde jo lavet rigeligt.

Men alligevel... Dumme dyr.

1 kommentar:

  1. Du kan tro, jeg kender det. Fuglene leder efter insekter og så kommer de i deres iver lige til at sparke lidt tomater og div. andet ned. Jeg har flere gange prøvet at være væk et par timer, og når jeg kommer tilbage, er indholdet af potterne spredt ud over hele terassen. Så nu er mine småplanter (næsten) altid dækket af fiberdug.

    SvarSlet